Friday 7 December 2012

Program Merakyatkan Seni Budaya DUN Pelangai (MB @Pelangai)

FORMAT LAPORAN AKTIVITI DWI-BULANAN
KOLEJ KOMUNITI BENTONG
BULAN NOVEMBER
TAHUN 2012
Disediakan oleh:
Pegawai Penerangan
Tajuk                          : Program Merakyatkan Seni Budaya DUN Pelangai (Bersama MB @Pelangai)
Anjuran                     : Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Pahang
Tempat                       : Dataran Simpang Pelangai, Bentong
Tarikh                        : 23 & 24 November 2012
Masa                           : 8.00 pagi – 5.00 petang
Bilangan Peserta       : Penduduk DUN Pelangai
                       
Jadual Pergerakan    : Tiada

PENGENALAN

Program Merakyatkan Seni Budaya DUN Pelangai (MB @Pelangai) ini adalah bertujuan untuk menyuburkan aktiviti seni budaya tempatan yang melibatkan pelbagai rumpun dan etnik di DUN Pelanga. Program ini telah dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Diraja Hj. Adnan Hj. Yaakob pada 23 November 2012. 


ISI KANDUNGAN

Unit Penerangan telah membuka booth pameran di Dataran Simpang Pelangai lebih kurang jam 11.30 pagi. Kelewatan ini disebabkan oleh beberapa masalah teknikal yang terpaksa diselesaikan di Kolej.

Sepanjang pameran berlansung, terdapat ramai belia dan orang kampung singgah di booth Kolej Komuniti Bentong. Rata-ratanya berhenti untuk membaca flies dan brochure yang disediakan.

Dalam pada itu, Pegawai Penerangan mengambil kesempatan untuk memberikan serba sedikit penerangan berkenaan dengan Kolej Komuniti Bentong khususnya Sijil Modular Kebangsaan dan Kursus Pendek.


Dua hari program berlansung, terdapat 2 orang sahaja peserta yang berminat memberi nama untuk mengikuti Kursus Pendek. Selebihnya mengambil brochure dan borang kemasukan dibawa ke rumah.


KESIMPULAN

Keadaan masyarakat yang masih kurang meminati bidang ilmu menyukarkan lagi proses pembelajaran sepanjang hayat. Kerjasama bersama ahli politik, ketua parti, ketua belia dan ketua kampung setempat amat penting dalam rangka mendidik rakyat untuk mencintai ilmu pengetahuan dan ilmu kemahiran. Boleh jadi Kolej Komuniti Bentong perlu mengadakan wacana ilmiah berupa forum perdana di tempat-tempat strategi orang Melayu dan bukan melayu bagi menggiatkan lagi hebahan maklumat berkaitan perkhidmatan yang disediakan di Kolej Komuniti Bentong.




No comments:

Post a Comment